Wyprawa do cudownego źródła

Województwo podlaskie cechuje różnorodność kultur, mieszkają tu ludzie o różnych korzeniach i wyznaniu. Podczas naszych wypraw w doborowym towarzystwie seniorek i seniorów próbujemy tę różnorodność poznawać i znajdować argumenty za tym, że to co nas różni nie musi nas dzielić.

W Miejskim Klubie Seniora w Białymstoku przy ul. Białej poniedziałki są dniami przeznaczonymi na spacery po świeżym powietrzu oraz wyjazdy w ciekawe zakątki województwa podlaskiego.

Interesującym kierunkiem podróży i przystankiem na chwilę refleksji może być Święta Woda, położona na skraju Puszczy Knyszyńskiej. Jest to miejsce, które znajduje się trzy kilometry od Wasilkowa, uroczego miasteczka, położonego w dolinie rzeki Supraśl, oddalonego dosłownie o rzut kamieniem od Białegostoku.

Święta Woda swą nazwę zawdzięcza cudownemu źródełku, które tam wypływa. Pierwsza udokumentowana wzmianka o tym miejscu pochodzi z 1719 r. Wówczas to niewidomy człowiek o imieniu Bazyli przemył oczy tą źródlaną wodą i cudownie ozdrowiał. Obecnie do tego miejsca przybywają tłumy chrześcijan obrządku rzymskokatolickiego, greckokatolickiego i prawosławnego. W kościele znajduje się cudowny wizerunek Matki Bożej Bolesnej. Dzięki twórczej pracy kustosza tego miejsca – ks. Alfreda Butwiłowskiego – Święta Woda stała się ważnym miejscem na religijnej mapie polskich sanktuariów maryjnych i od tej pory nosi nazwę Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej w Świętej Wodzie.*

Nieopodal źródełka znajduje się Góra Krzyży nawiązująca do Góry Krzyży w Szawłach oraz Góry Krzyży w Grabarce. Pątnicy przynoszą tam i pozostawiają swoje dziękczynne krzyże. Obok znajduje się zabytkowy kościółek, w którym są odprawiane msze święte.

Naszą majówkę rozpoczęliśmy w Świętej Wodzie mszą świętą. Następnie pod kierunkiem pań Krysi i Eweliny udaliśmy się do miejsca przeznaczonego na ognisko i zabawę. Piekliśmy kiełbaski i ucztowaliśmy. Śpiewaliśmy nasze ulubione piosenki a do tańca przygrywała nam koleżanka na akordeonie. I chociaż pogoda nie dopisała, bo było zimno, to humory były wspaniałe. Cieszyliśmy się, że nie padał deszcz. Ogrzać się można było przy ognisku i w tańcu. Mamy nadzieję, że będą organizowane także wyjazdy letnie. W końcu całe lato przed nami.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wspólnego przebywania w takim malowniczym i świętym miejscu. I czekamy na kolejne wyprawy.

* informacje i mapa dojazdu: swietawoda.eu, tel. +48 85 710 45 62 e-mail: hotel@swietawoda.eu

2 odpowiedzi na "Wyprawa do cudownego źródła"

Dodaj komentarz
  1. Kazimiera

19 maja 2015 at 19:11

Po raz kolejny pięknie opisane nasze podlaskie okolice.
    Zastanawiające jest to, że ludzie z odległych terenów Polski wiedzą i odwiedzają Świętą Wodę, jadą nas wycieczki, pielgrzymki, a my Podlasianie mamy tuż po nosem, ale nie każdy z nas wie gdzie to jest i o co chodzi.
    Dziękuję Bożeno za super wycieczkę po Podlasiu

2. Janina

16 listopada 2015 at 09:43

Uwielbiam Świętą Wodę, to naprawdę wspaniałe miejsce. Za każdym razem kiedy tam jestem widzę coś nowego, ksiądz bardzo dba o otoczenie. Jest przepięknie, a jeszcze będzie piękniej, bo wciąż widzę rozpoczęte prace. Przy pięknej pogodzie odbywają się tam śluby na powietrzu, bardzo to wspaniale wygląda. Pamiętam, kiedy to wszystko było bardzo zaniedbane. Zakątek uroczy. Fajnie, że zwróciła pani uwagę na nasz śliczny region.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.