Sprzedawanie przez opowiadanie

Storytelling i budowanie marki w organizacjach pozarządowych i firmach. To tematy ostatniego spotkania TechKlubu Białystok, zorganizowanego przez Fundację SocLab i Federację Białystok we współpracy z Fundacją Hacklag

Prelegentami ostatniego, kwietniowego spotkania TechKlubu byli Dominik Sołowiej* i Grzegorz Grzybek**

Czym jest storytelling

Storytelling czyli opowiadanie, to sztuka świadomego budowania relacji poprzez oddziaływanie na wyobraźnię i emocje słuchacza za pomocą opowiadania historii. Metoda ta ma zastosowanie w badaniach socjologicznych i w zarządzaniu.

Wszystko zaczęło się od rosyjskiego literaturoznawcy Władimira Proppa, który zaczął analizować struktury narracyjne w rosyjskich bajkach. Każda z postaci w bajce ma swoje funkcje do zrealizowania: odejście, zakaz, naruszenie zakazu, wywiadywanie się na przeciwnika, udzielenie mu informacji o bohaterze oraz podstęp.

Jego analizę wykorzystuje się obecnie, do różnorodnych badań w kulturze, między innymi w filmach, serialach telewizyjnych, a także, do badań marketingowych i reklam.

W storytellingu rozróżniamy pięć elementów dobrej narracji: pasja, personalizacja, antagonista, przeszkoda, chwila świadomości, zwycięstwo bohatera. Najważniejszymi zasadami w storytellingu są: budowanie więzi, emocje i autentyczność.

Bardzo ciekawym pomysłem na opowiedzenie jakiejś historii mogą być kości, na których umieszczone są słowa. Każda osoba, która wylosuje jedną z kostek opowiada z tych słów swoją historię. Jest to bardzo przydatne dla nauczycieli w szkole. W ten sposób można pobudzić wyobraźnię u dzieci.

Budowanie marki

W budowaniu marki trzeba mieć dużo determinacji i pomysłowości. O czym świadczy opowiedziana historia pani w dużym kapeluszu, przez Grzegorza Grzybka, redaktora naczelnego portalu internetowego przedsiebiorczepodlasie.pl.

Jego marzeniem było dotarcie do Grażyny Kulczyk właścicielki galerii Browar w Poznaniu. Nie było ku temu żadnej możliwości, ponieważ ona bardzo rzadko udziela wywiadów. Jednak nadarzyła się okazja. Będąc w tej galerii, jego uwagę przykuł piękny duży kapelusz. Okazało się, że właścicielką tego kapelusza była siedząca przy stoliku Dominika Kulczyk, córka Grażyny Kulczyk. Podszedł i poprosił o rozmowę. Zgodziła się. Rozmowa trwała około godziny.

Dziękujemy organizatorom i prelegentom za spotkanie, czekamy na majowy TechKlub Białystok


Dominik Sołowiej: dziennikarz, web marketer i coach. Pracuje w Białymstoku jako reporter telewizyjny i specjalista ds. promocji. Prowadzi spotkania poświęcone kulturze i sprawom społecznym oraz realizuje szkolenia. Jego specjalnością jest marketing polityczny, public relations, marketing narracyjny, reklama i problematyka nowych mediów. Autor publikacji „Kompendium Innowacji Społecznych” oraz współautor książki „Przewodnik po świecie mediów”. Współtwórca projektu storytellingowego Storytelab.pl.

Grzegorz Grzybek: absolwent Szkoły Mistrzów Reklamy w Warszawie i Socjologii w Białymstoku. Twórca strategii marketingowych dla lokalnych instytucji i firm m.in. z branży motoryzacji i odzieży. Współpracował przy projektach dla Opery Podlaskiej w Białostockim Parku Naukowo-Technologicznym czy kampanii Wschodzący Białystok. Autor bloga natemat.pl o marketingu miast i tekstów dla Polskiej Organizacji Turystycznej. Twórca i redaktor naczelny portalu przedsiebiorczepodlasie.pl.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *