RADY DLA BABCI I DZIADKA

W obecnych czasach bycie seniorem nabiera innego znaczenia. Na przestrzeni ostatnich lat zmienił się wyraźnie jego styl życia. Często jest to osoba aktywna, zadowolona, interesująca się swoim rozwojem, ciekawa świata i ludzi. Poszukuje ciekawych pomysłów na spędzenie czasu i z wiarą we własne siły coraz częściej interesuje się nowymi technologiami. Działa też społecznie, uprawia sport, rozwija pasje, czy też inne formy aktywności.

Wszystkie te działania mają na uwadze zacieśnianie więzi społecznych, a w konsekwencji prowadzą do poprawy samopoczucia. I o to chodzi. Starzenie się nie musi odbierać seniorowi zadowolenia z życia. Może być jego atutem, a więc wzorem dla młodych. Przykładem, jak zaakceptować swój wiek i być jednocześnie osobą „młodą duchem”. Może służyć radą i czerpać zadowolenie z każdej trwającej chwili.

Jakie są sposoby dochodzenia do szczęścia? Skąd czerpać radość i pogodę ducha? Może poniższe rady staną się wskazówką do osiągnięcia tego celu i sprawią, że dobre zdrowie pozwoli seniorom, delektować się każdym dniem – niezależnie od wieku.

Akceptujmy siebie i swój wiek

Należy pamiętać, że w rzeczywistości jesteśmy silniejsi, niż siebie postrzegamy. Potrafimy więcej, niż sądzimy! Trzeba tylko uwierzyć we własny potencjał! Każdy człowiek sam kreuje obraz swojej starości, określa cele do których zmierza, w zależności od indywidualnych zainteresowań. Ogromne znaczenie moim zdaniem ma w tym względzie umiejętność pozytywnego myślenia. Pozwala ono śmiało podejmować coraz trudniejsze wyzwania, z pełną wiarą, że sobie poradzimy.

Lęk przed nudą, rutyną i stagnacją może skłonić nas do nauki obsługi komputera, bądź wskrzesić inne ambitne plany, na które w przeszłości nie było czasu. Nie ważne, że brak nam już sił i urody… Zawsze można to poprawić, dbając o zdrowie i swój wygląd. Dysponujemy przecież mądrością życiową, z której możemy czerpać my i inni.

Dbajmy o zdrowie

Każdy powinien mieć podstawową wiedzę na temat swojego stanu zdrowia. Pozwoli ona na prowadzenie właściwego trybu życia. Dzięki temu można unikać zagrożeń dla zdrowia, a nawet życia.

Regularne badania morfologii krwi, poziomu cukru, cholesterolu, pomiar ciśnienia krwi i kontrolowanie wagi ciała to sprawa, której nie można bagatelizować. Słowa te kieruję w szczególności do panów – seniorów, którzy zwykle są mniej frasobliwi w tej kwestii.

Udowodniono, że w okresie jesienno-zimowym, gdy nastają szare, krótkie dni spada w naszych organizmach zawartość witaminy D, do której wytwarzania potrzebne jest słońce. Udziałem wielu ludzi staje się wówczas tak zwana „jesienna melancholia”, która trwa także w trakcie zimy. Zaobserwowałam u siebie wówczas większe niż zwykle zmęczenie, lekki przyrost wagi, niechęć do wczesnego wstawania. Można sobie z tym poradzić w prosty sposób. Pijąc łyżeczkę tranu dziennie, anuluję niedobór witaminy D. Poprawiam sobie nie tylko nastrój, wzmacniam odporność, kości i serce. Naprawdę działa! (kobieta.onet.pl)

Wszelkie szkolenia zdrowotne dla seniorów są wskazaniem i wielkim dobrodziejstwem. Zwłaszcza te odnoszące się do właściwej diety, gdyż nadwaga to dla nas nie tylko kwestia urody, ale kwestia zdrowia. Odżywianie i ruch to najlepsze lekarstwo chroniące nas przed starzeniem.

Należy dbać, by nasza dieta zawierała niewielką ilość tłuszczów, była bogata w warzywa i owoce i składniki mineralne zwłaszcza wapń, potas i magnez. Zbawienny wpływ na zdrowie, a zatem i nasz nastrój ma utrzymanie stałych godzin snu. Zadbajmy o młody wygląd. Sprawia on, że jesteśmy bardziej radośni i mamy większy apetyt na życie.

Zadbajmy o aktywność fizyczną

Dla poprawy zdrowia, jako dopełnienie terapii i dobrego samopoczucia, zalecany jest ruch. Spacery, czy tak zwany nordic walking – zdobywający coraz większą popularność, jazda na rowerze, pływanie, praca w ogródku sprzyja usprawnianiu naszego organizmu. Mądra gimnastyka przeciwdziała wszelkim schorzeniom, pobudza metabolizm, poprawia pracę mięśni i stawów.

Odpowiednio dostosowane ćwiczenia pobudzają krążenie, stymulują sprawność fizyczną, zapobiegając urazom. Poprawiają witalność, chronią przed osteoporozą, pomagają w utrzymaniu masy ciała. Działają też pozytywnie na funkcjonowanie umysłu, chronią przed bezsennością, dają dobre samopoczucie, gdyż są przyjemną formą spędzania wolnego czasu.

Zawsze radośniej ćwiczy się w grupie, niż indywidualnie. Najatrakcyjniejszą formą ruchu, którą preferuję jest taniec. Gdy gra muzyka, dla poprawienia nastroju można też tańczyć solo. Niejednokrotnie czynię to osobiście.

Poznawajmy ciekawe miejsca.

Wycieczki bliższe i dalsze są po to, aby zobaczyć nowe miejsca i poznać ciekawych ludzi. To okazja, by miło spędzić czas, uatrakcyjnić codzienność i przywieźć niezapomniane wspomnienia.

Myślę, że przed dalszą podróżą należy skonsultować się z lekarzem, żeby dostosować miejsce wyjazdu do własnych potrzeb i możliwości. Nieprzemyślane wojaże mogą skończyć się niepowodzeniem, a chodzi o to, by poprawić nastrój nie ponosząc uszczerbku na zdrowiu.

Pielęgnujmy relacje z innymi

Wiem z autopsji, że więzi międzyludzkie z sąsiadami, przyjaciółmi, kontakty z rodziną, zawieranie nowych znajomości nadają cel życiu, sprawiają przyjemność, wywołują radość i optymizm. Otaczanie się lubianymi ludźmi, z którymi spędzanie czasu sprawia przyjemność, którzy wspierają – jest nieocenione. Dobre relacje z innymi wywołują pozytywne emocje.

Jesteśmy szczęśliwsi, gdy częściej bywamy radośni, pełni entuzjazmu i ekscytacji. Nie można zapominać również o tych, którzy nas potrzebują. Niesienie im pomocy, robienie drobnych i większych przysług daje satysfakcję i spełnienie. Każdy wie, że życzliwość w stosunku do innych zapewnia nam lepsze samopoczucie. Warto żyć zgodnie z zasadą „nie czyń innemu, co tobie niemiłe”

Nie ustawajmy w nauce

Ważnym wyzwaniem dla seniora jest edukacja. Dążenie do rozwoju, bez względu na wiek, poprawia poczucie własnej wartości. Dzięki temu zapobiegniemy izolacji społecznej, dokonamy osobistego postępu, a także będziemy bardziej świadomi jako społeczeństwo.

Aktywizacji intelektualnej i fizycznej służą Uniwersytety Trzeciego Wieku, ale nie tylko. Zajęcia z języków obcych, warsztaty artystyczne i ruchowe realizuje w naszym mieście wiele stowarzyszeń i fundacji. Wśród nich prym wiedzie Stowarzyszenie Akademia 50+ a także nieliczne niestety kluby osiedlowe. Udział w realizowanych tam programach z pewnością wpływa pozytywnie na jakość życia seniorów. Warto korzystać z dobrodziejstw tych instytucji.

Korzystajmy z internetu

Kilka lat temu dzięki Fundacji Aktywizacja przeszłam pierwszy kurs komputerowy. W jego programie była nauka korzystania z internetu. Potem, gdy nadarzyła się kolejna okazja doskonalenia moich umiejętności, bez wahania podjęłam następne kroki.

Znam wiele babć i dziadków, którzy nie chcą zaprzyjaźnić się z komputerem i internetem. Na słowo komputer machają ręką, przybierając zniechęcony wyraz twarzy, zmieniają temat. Często twierdzą, że szkoda im na to czasu, bądź nie jest im to potrzebne na „stare lata”. Nie dziwię się. Kiedyś też byłam nastawiona sceptycznie. Przekonałam się jednak, że nie mogę pozostawać na marginesie. Inne podejście do tematu pokazało, że na emeryturze otwierają się przede mną nowe możliwości i ten czas może być kolejnym, niezwykłym etapem rozwoju.

Korzystanie z komputera i internetu udoskonala życie. Powodów jest wiele. Choćby komunikacja z pomocą poczty elektronicznej, rozmowy przy użyciu skypa, przesyłanie fotografii, nawiązywanie nowych znajomości.

Od czasu, gdy nauczyłam się obsługi komputera, mam natychmiastową łączność z rodziną i znajomymi z innych krajów i kontynentów. Ileż to sprawia radości widzieć wnuka i słyszeć jego głos, gdy mieszka daleko.

Warto tych niezdecydowanych zachęcać do korzystania z nowoczesnych technologii. W obecnych czasach to istotna część życia – źródło aktualnych informacji, możliwość udziału w życiu społecznym… Umiejętność korzystania z komputera sprawia wiele satysfakcji i daje korzyści w rozwiązywaniu codziennych problemów.

Angażujmy się w wolontariat

Zjawiskiem niezwykle chwalebnym w naszym kraju jest wolontariat seniorów. Spotkałam wiele starszych osób, które chcąc zagospodarować swój wolny czas, zajmują się tą wartościową formą aktywności. Sprawia ona, że czują się potrzebne, nie odczuwają samotności i w ciekawy, pożyteczny sposób odpędzają nudę.

Mogą na przykład w klubach seniora dzielić się swoim doświadczeniem, wiedzą, mądrością życiową, pasją i pogodą ducha. Warto zapoznać się z korzyściami jakie daje wolontariat i włączyć się do takiego działania. Bierność, brak inicjatywy i zainteresowania się ludźmi i otoczeniem może prowadzić do złego samopoczucia, a wręcz być czynnikiem kryzysogennym.

Zajmujmy się zwierzętami

Jak powszechnie wiadomo zwierzę jest przyjacielem człowieka. Nieważne, pies, kot, kanarek czy rybki. Obecność któregokolwiek z nich ma niezwykle dobroczynny wpływ na samopoczucie i zdrowie człowieka. Mam znajomą, która właśnie „na gwiazdkę” otrzymała ptaszki… Ich głos obniża poziom stresu, reguluje ciśnienie, poprawia nastrój i skutecznie zwalcza poczucie samotności. Wyjście na spacer z ulubionym czworonogiem jest ciekawsze i pożyteczne dla obu stron.

Bądźmy aktywni

Jeżeli angażujemy się w życie społeczne, nasze życie staje się ciekawsze. Daje to satysfakcję, że mamy wpływ na decyzje lokalnych władz, a nasze miasto i osiedle kształtowane jest z naszym udziałem. Jest to znakomita okazja ,by zabrać głos w ważnych sprawach, spędzić czas w gronie interesujących, przyjaznych ludzi.

Można zaangażować się w inicjatywy organizacji pozarządowych, instytucji społecznych, bądź parafii i działać na rzecz innych osób, czyniąc dobro. Taka aktywność jest sto procent lepsza, niż bierne tkwienie przed telewizorem i bezmyślne trawienie czasu, który można spożytkować z korzyścią dla duchowego i intelektualnego rozwoju.

Domy Dziennego Pobytu

Wiele miast w Polsce ma Domy Dziennego Pobytu. Jest to forma pomocy osobom starszym, o której nie każdy wie. Na czym to polega? Są to placówki czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00. Prowadzone są tam warsztaty, ćwiczenia, rehabilitacja, zajęcia grupowe, serwowane są posiłki, organizowane wycieczki, a seniorzy spędzają czas w grupach nie odczuwając osamotnienia.

Niezmiernie ważne, by panowała tam przyjazna, rodzinna atmosfera. Nad realizowaniem przez seniorów ich rozwoju i pasji czuwa tam odpowiednia, wykwalifikowana kadra, znająca potrzeby osób starszych. W życzliwej atmosferze organizowane są tam różnorodne imprezy i wydarzenia kulturalne, a co za tym idzie, w naturalny sposób rodzą się tam przyjaźnie i nowe znajomości.

Jest to bardzo ważne dla rozwoju i funkcjonowania osób starszych, bowiem zapobiega to ich wykluczeniu społecznemu, a więc nie są pozostawieni sami sobie. Dzięki bogatemu programowi dnia w takich placówkach seniorzy nie mają czasu na nudę, lecz z energią i chęcią działają w grupie, podejmując nowe wyzwania.

Marzę o tym, by na każdym naszym osiedlu istniał prężny klub seniora, w którym osoby starsze mogłyby znaleźć zajęcia zgodne z ich zainteresowaniami. Przydałby się z pewnością w naszym mieście przynajmniej jeden Dom Dziennego Pobytu. Dlaczego jesteśmy w tym względzie w ogonie innych miast?

Potrzebna jest większa mobilizacja Was – drodzy Seniorzy. Myślę, że istniejąca Rada Seniora ma wiele do zrobienia w tym zakresie. Może czas obudzić się z zimowego snu? Dla naszego dobra!, bo jak nie my to kto?

Jedna odpowiedź na "RADY DLA BABCI I DZIADKA"

Dodaj komentarz
  1. Urszula

    22 stycznia 2017 at 15:33

    Dziękuję! Dobre wskazówki w każdym wieku! Codzienny spacer, rozmowa z bliskimi i znajomymi, odkrywanie tego, co nas interesuje i akceptowaniem samego siebie to potwierdzone sposoby ma dobre samopoczucie. I najważniejsze to robienie małymi krokami tego, co jest dla nas wartościowe.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *