Na początku był tramwaj konny

Białostocka komunikacja miejska ma 120 lat. Na początku był to tramwaj konny, który kursował na trzech liniach od godziny 7 do 23. W 1925 roku na białostockie ulice wyruszył pierwszy autobus. Dziś to 41 linii dziennych, 6 linii nocnych, 251 autobusów – tak prezentuje się dziś.

Festyn związany ze 120-letnią historią naszej komunikacji przyciągnął w niedzielę 17 kwietnia 2016 roku na Rynek Kościuszki przed Archiwum Państwowym wielu białostoczan i gości. Była to nie tylko świetna zabawa ale także lekcja historii o białostockich autobusach. Na zwiedzających czekało wiele atrakcji. Najmłodsi mogli zasiąść w kabinie kierowcy najnowszych białostockich autobusów jak też słynnego “ogórka”. Wystawa plenerowa przed budynkiem Archiwum Państwowego prezentująca historię białostockiej komunikacji wzbudzała wielkie zainteresowanie zwiedzających, wśród których byli także dawni kierowcy autobusów.

Dziś białostocki tabor należy do najnowocześniejszych i najbardziej ekologicznych w Polsce. Po naszych ulicach jeżdżą już autobusy hybrydowe, a autobusy o napędzie elektrycznym są właśnie testowane. Mamy też pierwsze w Polsce autobusy Euro VI – solaris i mercedes tak mówił o białostockiej komunikacji zastępca prezydenta Białegostoku Robert Jóźwiak.

Atrakcją festynu był tort okolicznościowy, po który ustawiła się kolejka. Były też okolicznościowe wydawnictwa – specjalnie przygotowana pamiątkowa mapa komunikacji miejskiej z historycznymi komentarzami i zdjęciami. Nie zabrakło też baloników i książeczek edukacyjnych dla dzieci.

Białostocka komunikacja miejska ma 120 lat. Na początku był to tramwaj konny, który kursował na trzech liniach od godziny 7 do 23. W 1925 roku na białostockie ulice wyruszył pierwszy autobus. Po drugiej wojnie światowej w 1945 roku utworzono Miejski Zakład Komunikacji, aby w 1954 roku przekształcić go w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. W 1991 roku po strajku, MPK przekształcono na trzy spółki komunikacyjne: KPK, KZK i KPKM. W 2011 roku uruchomiona została Białostocka Karta Miejska.

Dzisiejsza Białostocka Komunikacja Miejska to: 41 linii dziennych, 6 nocnych. 251 autobusów, z czego 92% to autobusy niskopodłogowe. Tabor bkm obsługuje siedem gmin: Białystok, Wasilków, Supraśl, Juchnowiec Kościelny, Choroszcz, Dobrzyniewo Duże i Zabłudów. 590 kierowców bkm, wśród których są 33 panie, przewożą w ciągu roku 101 mln pasażerów.

Jak widać, jest to ogromna instytucja, która odgrywa ważną rolę w życiu naszego miasta, a jej sprawne funkcjonowanie bardzo ułatwia codzienne życie białostoczanom i mieszkańcom gmin ościennych.

Jedna odpowiedź na "Na początku był tramwaj konny"

Dodaj komentarz
  1. LP

    20 kwietnia 2016 at 11:47

    Muszę dodać, że miejskie autobusy jeżdżą bardzo regularnie, zgodnie z rozkładami zamieszczonymi na przystankach.Brawo!! Krysiu dziękuję za artykuł i pozdrawiam.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.