„BALLET DES NATIONS- BALET NARODÓW” – recenzja

Okrzyk – Mazur – połączony z posuwistym krokiem wodzireja w kontuszu, potem zachęta – do poloneza – oto akcenty atrakcji widowiska artystycznego w Pałacu Branickich. 19 listopada w Auli Magna miał miejsce spektakl Baletu Dworskiego Cracovia Danza Ballet des Nations – Balet Narodów.

Fundacja ProAnima – wieloletni organizator przedsięwzięć kultywujących pamięć o zasługach i czynach Izabeli Branickiej zaaranżowała w dniach od 16 do 20 listopada szereg rozmaitych wydarzeń. Nawiązywały one do hucznych sprzed wieków imienin zacnej arystokratki.

Osobom podążającym do pałacu, jego jasno rozświetlone okna zwiastowały ekscytujące przeżycia. Rzeczywiście wieczór był barwny. Była tam uczta dla oka i ducha. Nie jestem odosobniona w doznaniach. Dzielę się opinią osób, z którymi po spektaklu mogłam skonfrontować swoje wrażenia.

Widowisko taneczno-muzyczne z okresu baroku Ballet des Nations to spektakl stworzony przez artystów z Polski, Czech i Słowacji specjalizujących się w muzyce dawnej i tańcu historycznym. Dzięki połączeniu wielu form tanecznych z okresu Baroku z elementami tańców ludowych, twórcom spektaklu udało się odtworzyć takie tańce jak Hongroise czy Polonaise. Wplecione elementy tańca cygańskiego, góralskiego, krakowiaka czy mazura dały znakomite efekty – żywiołowość, różnorodność figur tanecznych, pełnię kontrastów.

Kierownictwo artystyczne nad całością sprawowała dyrektor artystyczny praskiego zespołu Collegium Marianum – Jana Semeradova. Jej studia w praskim Konserwatorium, na Uniwersytecie w Birmingham, Konserwatorium Królewskim w Hadze, koncerty w wielu krajach, przyczyniły się do uzyskania wszechstronnej wiedzy i światowej sławy.

Artystom do tańca przygrywali muzycy Kapeli Dworskiej Collegium Marianum (Praga, Czechy) i Zespołu Muzyki Dawnej Solamente Naturali (Bratysława, Słowacja). Kierownictwo muzyczne sprawował Milos Valent inicjując utwory z nutą sentymentalną, wyłącznie do słuchania. Wśród muzyków, odwrócony plecami do sceny, grał na wiolonczeli Polak – Bartosz Kokosza.

Proponuję posłuchać koncertu w wykonaniu Solamente Naturali.

W historycznych wnętrzach XVIII wieku spektakl w choreografii Romany Angel i Leszka Rembowskiego to poezja barwnych, eleganckich strojów z tamtej epoki, wysublimowanych tanecznych ruchów, teatralnych gestów, mimiki i wdzięku tancerzy.

Wykorzystując artystyczne umiejętności i zdobytą wiedzę Monika Polak-Luścińska wyposażyła ich w stosowne do tańców stroje ze znawstwem i artystycznym smakiem.

W świetle barwnych reflektorów tancerze Baletu Dworskiego Cracovia Danza – Marta Baranowska, Anna Karabela, Alicja Petrus, Dariusz Brojek, Jan Fećko i Łukasz Szkiłądź wprost urzekali artyzmem tańca.

Wzrok na sobie skupiał sympatyczny tancerz z pochodzenia Białostoczanin. Wyróżniał się, według mnie, przystojną sylwetką i elegancją wykonywanych figur tanecznych.

Dodatkową radością i pamiątką minionego wieczoru była możliwość nabycia ekskluzywnej płyty CD Dance Collection from Uhrovec nagranej przez zespół barokowy Solamente Naturali pod kierownictwem muzycznym Milosa Valenta z Bratysławy.

Tegoroczne widowisko artystyczne wystawione w ramach Festiwalu Sztuk Dawnych można uznać za jedno z najlepszych.

Więcej o Izabeli Branickiej na www.wspolczesna.pl.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *